
Vi er her for å hjelpe deg!
På denne siden finner du nyttig informasjon om dine reklamasjonsrettigheter og hvordan du skal gå frem dersom det har oppstått en feil eller et problem med hytta di. Nederst på denne siden har vi et eget skjema du kan fylle ut for å melde saken direkte til oss. Vi anbefaler deg å ta en ekstra titt i det medfølgende FDV-heftet før du tar kontakt med oss. Her finner du verdifull informasjon om drift og vedlikehold av de ulike produktene. Kanskje finner du til og med svaret der.
Hvilke reklamasjonsrettigheter har du?
Med «reklamasjon» menes retten til å klage på et forhold du ikke er fornøyd med.
Reklamasjonsretten gjelder i utgangspunktet frem til 5 år etter overtakelse. Dette anses som den absolutte reklamasjonsfristen. Går det mer enn fem år etter overtakelse, kan man ikke lenger rette et mangelskrav. Man må huske på at det også foreligger en relativ reklamasjonsfrist, som angir at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en feil eller mangel. Hvis du gir beskjed for sent, kan du i verste fall miste retten til å klage.
Sjekk om reklamasjonen din gjelder innenfor vår kontraktsforpliktelse. Kanskje har du utført egeninnsats (altså utført egne arbeider på hytta) eller benyttet deg av sideentreprenører som har utført arbeider på hytta. Dersom reklamasjonen gjelder arbeider utenfor vår kontrakt, vil du miste retten til å reklamere på forholdet.
Gjelder din reklamasjon forhold som kunne eller burde ha vært oppdaget ved overtakelsesforretningen, skal forholdet reklameres «så snart råd er». Dette innebærer at du som forbruker må reklamere innen få dager. Forhold som det ikke kan forventes at du som forbruker burde ha oppdaget ved overtakelsesforretningen, eller forhold som oppdages først på et senere tidspunkt, må meldes «innen rimelig tid».
Er du annengangskjøper?
Dersom du har kjøpt hytta av en tidligere eier og dette ikke er oss, er du annengangskjøper. I dette tilfellet er det greit å være klar over følgende: forhold som skulle eller burde ha vært oppdaget av tidligere eier (førstegangskjøper), eller som førstegangskjøper var klar over og ikke har opplyst om, vil i slike tilfeller ikke bli behandlet av oss.
Sjekk om en eventuell reklamasjon gjelder innenfor vår kontraktsforpliktelse overfor tidligere eier. Om den ikke gjør det, vil dette være et forhold mellom deg som annengangskjøper og tidligere eier. Mange av våre kunder bidrar med egeninnsats (utfører egne arbeider på hytta) eller benytter seg av sideentreprenører, altså arbeider utenfor vår kontrakt.
Lovdata
- Har du inngått avtale om kjøp av byggesett hos Ranahytta, vil din reklamasjon reguleres av forbrukerkjøpsloven § 27.
- Har du inngått avtale med Ranahytta om også oppføring av hytta, vil reklamasjonen reguleres av bustadoppføringslova § 30.
Registrer inn saken her!
Det er ingen formkrav til en reklamasjon, men for å sikre at din reklamasjon blir registrert og behandlet så raskt som mulig ønsker Ranahytta at du foretar din reklamasjon skriftlig gjennom å benytte skjemaet under. Fyll inn dine opplysninger og husk å legg ved gode bilder som dokumentasjon.
Du blir kontaktet innen 2 uker for mer informasjon og nærmere avtale.
Vi er her for å hjelpe deg!
På denne siden finner du nyttig informasjon om dine reklamasjonsrettigheter og hvordan du skal gå frem dersom det har oppstått en feil eller et problem med hytta di. Nederst på denne siden har vi et eget skjema du kan fylle ut for å melde saken direkte til oss. Vi anbefaler deg å ta en ekstra titt i det medfølgende FDV-heftet før du tar kontakt med oss. Her finner du verdifull informasjon om drift og vedlikehold av de ulike produktene. Kanskje finner du til og med svaret der.
Hvilke reklamasjonsrettigheter har du?
Med «reklamasjon» menes retten til å klage på et forhold du ikke er fornøyd med.
Reklamasjonsretten gjelder i utgangspunktet frem til 5 år etter overtakelse. Dette anses som den absolutte reklamasjonsfristen. Går det mer enn fem år etter overtakelse, kan man ikke lenger rette et mangelskrav. Man må huske på at det også foreligger en relativ reklamasjonsfrist, som angir at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en feil eller mangel. Hvis du gir beskjed for sent, kan du i verste fall miste retten til å klage.
Sjekk om reklamasjonen din gjelder innenfor vår kontraktsforpliktelse. Kanskje har du utført egeninnsats (altså utført egne arbeider på hytta) eller benyttet deg av sideentreprenører som har utført arbeider på hytta. Dersom reklamasjonen gjelder arbeider utenfor vår kontrakt, vil du miste retten til å reklamere på forholdet.
Gjelder din reklamasjon forhold som kunne eller burde ha vært oppdaget ved overtakelsesforretningen, skal forholdet reklameres «så snart råd er». Dette innebærer at du som forbruker må reklamere innen få dager. Forhold som det ikke kan forventes at du som forbruker burde ha oppdaget ved overtakelsesforretningen, eller forhold som oppdages først på et senere tidspunkt, må meldes «innen rimelig tid».
Er du annengangskjøper?
Dersom du har kjøpt hytta av en tidligere eier og dette ikke er oss, er du annengangskjøper. I dette tilfellet er det greit å være klar over følgende: forhold som skulle eller burde ha vært oppdaget av tidligere eier (førstegangskjøper), eller som førstegangskjøper var klar over og ikke har opplyst om, vil i slike tilfeller ikke bli behandlet av oss.
Sjekk om en eventuell reklamasjon gjelder innenfor vår kontraktsforpliktelse overfor tidligere eier. Om den ikke gjør det, vil dette være et forhold mellom deg som annengangskjøper og tidligere eier. Mange av våre kunder bidrar med egeninnsats (utfører egne arbeider på hytta) eller benytter seg av sideentreprenører, altså arbeider utenfor vår kontrakt.
Lovdata
- Har du inngått avtale om kjøp av byggesett hos Ranahytta, vil din reklamasjon reguleres av forbrukerkjøpsloven § 27.
- Har du inngått avtale med Ranahytta om også oppføring av hytta, vil reklamasjonen reguleres av bustadoppføringslova § 30.
Registrer inn saken her!
Det er ingen formkrav til en reklamasjon, men for å sikre at din reklamasjon blir registrert og behandlet så raskt som mulig ønsker Ranahytta at du foretar din reklamasjon skriftlig gjennom å benytte skjemaet under. Fyll inn dine opplysninger og husk å legg ved gode bilder som dokumentasjon.
Du blir kontaktet innen 2 uker for mer informasjon og nærmere avtale.